20160302 - Dagboek Omadien

Go to content

Main menu:

Woensdag 2 maart 2016

12.00
Bart's klas komt naar buiten, Bart praat een beetje opgewonden tegen de juf: z'n stoelzitje is kwijt. Sophie's moeder denkt dat zij hem in haar auto heeft, ze heeft alle stoelzitjes meegenomen i.v.m. Sophie's partijtje. We moeten even wachten tot alle feestgangers verzameld zijn en dan kunnen we naar de auto's om het zitje terug te krijgen. "Gelukkig maar hè dat we het zitje terug hebben." In de auto, ik wil net starten: "Chris blijft de hele dag op de beestenboel want tante Roos is ziek". Hè? tR ziek? Ik zal even mama bellen. "Het is echt waar wat ik vertel". Toch even bellen, inderdaad we kunnen direct naar huis. "Zie je dat het waar is wat ik vertel?". Ja was prima van jou! anders waren we zo naar de beestenboel gereden. Bart ratelt door van de hak op de tak: "daar rent Rohan, zijn papa loopt er achter aan met z'n fiets in de hand . . als het stormt, moet je niet naar buiten want als een boom omvalt en hij valt op je hoofd dan ben je zeker wel dood". De waterval wordt onderbroken door zingen: "wiedewiedewiet, ik hoor je wel maar ik zie je niet ( 3x)". Verder kletsen: "Sinterklaas zat op de fietsendrager . . Piet fietste . . . hij fietste gek omdat . .  hij was ook van het paard gevallen . . toen kwamen er allemaal pieten . . . een dokterspiet . . je hebt ook een rommelpiet . . die was z'n knuffel kwijt en toen maakte hij allemaal rommel . . en een paniekpiet . . . . ".

12.30
Thuis. Hij ziet knakworstjes op het aanrecht staan: "die kunnen we wel eten". Bart eet langzaam z'n boterhammen met worstjes, daarna een appel. Ondertussen gaat de woorden-waterval door: "gespeeld uit de kasten . . met Lin . . . . . Chris is er nou niet . . dan hebben we tijd zat om samen te spelen . . . jammer hè dat tante Roos ziek is . . . ", enz. enz.  

13.15
Wat wil je gaan doen? Bart gaat onderhandelen over stickers: "als ik 3 kaartjes maak, krijg ik een sticker hè? en als ik 5 kaartjes maak dan krijg ik 2 stickers, dan maak ik 5 kaartjes". Bart gaat naar z'n kast en komt terug met loco: "als we deze eerst doen, woordjes lezen, krijg ik dan ook een sticker?", nee dit is eigenlijk al heel makkelijk voor jou, "ik kies 12b, deze", oh maar die is wel moeilijk, daar krijg je wel een sticker voor. Zelfde woorden herkennen gaat prima, lezen bijna helemaal goed, is beetje ongeconcentreerd en geeuwt af en toe maar zet door. Kiest dan een sticker. Eerst wat anders voordat hij verder gaat met lezen, kiest natuurlijk "spelletje". Ik zet er eerst een nieuw legospelletje op, "die heb ik thuis ook, dat is een politiespelletje, kijk dat gaat zo", en begint direct, even wachten, eerst kijken of het icoontje erop staat. Spelletje staat er op en dan kiest hij toch eerst thomasrace, daarna politiespel.  

14.20
Tijd om wat anders te doen Bart, "is het al eind van de middag?" nee nog 3 uur. Pakt z'n letterkoffer, "ik ga eerst de letters tellen . . . (komt uit op een getal in de zeventig) nu ga ik de vakjes tellen" daarna maakt en leest hij 3 kaartjes, is eigenlijk ook al weer te makkelijk, 't gaat wel hard met baas (!),  ondertussen kletst hij ook nog over van alles en nog wat, en "waarom/waardoor?" Klaar, "goed kan ik het hè?" kiest een sticker op z'n andere hand. Dan probeert hij het klok-kijk-spel: "deze is nog wel moeilijk . . kijk er staat een 5 op, dat is voor 5 jaar . . ik ben 4". Excuus gevonden en geeft het dus al gauw op.  
15.00
Laten we kijken of we vliegtuigjes kunnen vouwen van vouwblaadjes. Bart aan tafel en ik spieken op you tube. Ondanks m'n totaal gebrek aan ruimtelijk inzicht weet ik toch een paar acceptabele exemplaren in elkaar te flansen, 't vliegt nog ook. Bart probeert me na te doen maar verliest al gauw z'n geduld en maakt een vliegende prop. Tijd voor sap en koekjes, Bart blijft achter elkaar babbelen met veel waarom/waardoor. Daarna probeert hij nog even onze vliegvouwsels uit en oefent een koprol: "het lukt nog niet helemaal maar dit is een zij-koprol, kijk maar, goed hè?"

15.45
"Ik ga in mijn schrijfboek", is meer bezig met gum dan met schrijven, weer onafgebroken babbelen, m'n oren tuiten zo langzamerhand. Na een kwartiertje al weer genoeg, "mag ik een bob kijken?" Doet zelf cd in de speler en bedient de rc. Afgelopen, ruimt cd op: "is het al eind van de middag?", nee nog half uurtje, wat wil je nu nog doen? "spelletje". Vooruit maar, ik gun mezelf even rust en Bart speelt z'n politiespel.  

16.45
Papa is er, drinken en een snoepje en na een ½ uurtje naar huis.   

 


 
Copyright 2015. All rights reserved.
Back to content | Back to main menu