Donderdag 14 februari 2019
15.45
Door papa gebracht, Bart komt huilend binnen, huiswerk in
z'n hand geklemd: "papa remde heel hard en toen kwam Chris z'n hoofd tegen
mijn hoofd . . doet pijn hier . . " Tja hoofden zijn hard, even wrijven,
knuffel erop en het is over. Dan Chris binnen, hoe was het op school?
"leuk".
Sap halen en opdrinken, even kletsen, C: "in de
bouwhoek . . een wasstraat gemaakt . . een groter kindje maakte hem kapot . .
ik weet niet hoe hij heet . . tegen de juf gezegd . . je mag niet kapot maken .
. en 3X buiten gespeeld . . weet ik niet meer . . bij het overblijven alleen
gespeeld. . ". Even Bart's huiswerk bekijken, 't is een raar blaadje,
gekopieerd dus met donkergrijze vakken waar Bart zinnen op moet schrijven. Ik
probeer te lezen wat Bart al geschreven heeft, niet te zien! B: "mijn
stabilo deed het niet, de vulling ook niet, ik had alleen een potlood . . ik
heb het ook gezegd . . tegen mama . .
" Geeft niet, ik heb goede pennen, daar gaan we zo je huiswerk mee maken.
Chris probeert steeds de aandacht te trekken door er allerlei onbenullige
zinnen tussendoor te gooien. Ik zeg hem stil te zijn als ik met papa en Bart
praat. Dan gaat Bart DD's lezen, C: "oma wil je met mij een tekening
maken?" Wat wil je tekenen?, grijnzend noemt hij een paar opties:
"een lamp, een raam, een deur", ik keur ze allemaal af: die teken je
in een huis, wil je een huis tekenen? "ja". Voorbeeld op papier en
Chris gaat aan het werk: "met rood . . dat is mijn lievelingskleur (ja dat
weet ik) . . een heel groot huis . . grappig hè? . . ronde ramen" Mooi
hoor!
16.15
Huiswerk maken aan tafel, ik pak een goeie pen. Bart
probeert te schrijven op het gekopieerde blaadje maar dat is veel te glad, de
punt van de pen glijdt weg. Dit is belachelijk en ik besluit een nieuw wit blad
met lijnen te nemen. Bart aan het werk, zoals gewoonlijk wil hij veel te vlug
en produceert een soort hiërogliefen. Nee Bart, langzaam! da's beter. Dan
pakken we de letters stuk voor stuk aan: een k, dat is een lange letter dus dan
gebruik je de hele regel, kijk zo. Een a, dat is een korte letter en dan
gebruik je de halve regel, kijk zo. Bart begint het systeem te snappen: heel!
half! goed zo! zie je wel dat je het kan!! Hij krijgt er zowaar lol in en
ingespannen gaat hij verder, lekker z'n zenuwbanen inslijpen. Goed zo Bart!.
Volgende zin, B: "die doe ik op de volgende regel", dat vindt hij
duidelijker en ik ben het er helemaal mee eens. Zo werken we letter voor letter
aan de opdracht, heel . . half . . ronde letters maken Bart! deze is veel te
dun en ik doe het weer voor. Goed zo, heel . . half . . rond. Prima! Als hij
een letter mislukt vindt, zegt hij iedere keer teleurgesteld "hè",
geeft niks, je moet het gewoon vaak oefenen.Kijk es naar de eerste zin! zoals
je nu schrijft is het al veel mooier. Bart ziet het, lacht een beetje en gaat
vastberaden verder. Na een half uurtje begint hij letters over te slaan, knijpt
steeds z'n ogen dicht en schudt z'n hoofd heen en weer alsof hij een vuiltje
uit z'n ogen wil hebben. Duidelijke symptomen, even pauze Bart, je bent al een
half uur hard aan het werk en dan wordt je concentratie minder, even wat anders
doen. Chris laat z'n laatste tekening zien, "mooi hè?", hij is weer
teruggevallen naar vette peuterkrassen in blauw, nou nee niet echt, dat zijn
toch krassen? Wat wil je nu gaan doen? C: "ik wil kleien". Prima,
Bart helpt hem door de kleidoosjes open te maken.
16.45
Chris kleien, Bart leest DD's. Na 5 min. weer verder met
huiswerk, maar na een paar woorden zie ik al dat het genoeg is geweest:
knippert stijf met z'n ogen en schudt z'n hoofd heen en weer. We houden ermee
op, de rest doe je thuis, kijk es hoe mooi je al schrijft! Zie je wel dat je
het kan? Als je maar rustig doet! Kan Indy mooi schrijven? "Ja", da's
dan jammer voor jou, zo mooi zul jij het niet leren, je kunt niet overal goed
in zijn, kijk maar hoe papa vroeger schreef op school. Papa schrijft op een
nieuw blaadje ook een zin van het huiswerk, produceert identieke hanepoten. Ik
leg de blaadjes naast elkaar, Bart kijkt en grijnst, ziet de duidelijke overeenkomst
en lacht opgelucht. Als je groot bent mag je zo slordig schrijven als je zelf
wilt als je het zelf maar kunt lezen. Want later gebruik je de computer om te
schrijven. Je kunt toch ook niet lezen wat ik vanmiddag heb geschreven? Bart
kijkt: "nee dat kan ik niet lezen", nou dan! Op wie lijk je dus?
"Op papa" en opgelucht gaat Bart kleien met Chris, even iets doen
waarbij z'n handen wel willen luisteren naar de commando's vanuit z'n
hersenen.
17.15
Tijd, klei opruimen, huiswerk mee. We vergelijken Bart's
werk op z'n kansloze huiswerkblad nog een keer met z'n mooie werk op het witte
blad, wat een verschil!!! Hij is er echt trots op en wil ze persé aan elkaar
geniet hebben. Dan jassen aan, snoepje en naar huis.