Donderdag 9 november 2017
15.20
Bart komt aanrennen, gauw naar huis, onderweg: hoe was het
schoolontbijt? "was leuk . . er was te weinig kaas, maar 2 plakjes per
groep . . een krentenbol met boter . . dat deed Pepijn ook . . was heel lekker
. . doe ik voortaan altijd . . (groot gelijk, proef je de krentenbol veel beter
dan met beleg) ja . . er was een dokter in de klas want we werken over
ziekenhuis . . hij pakte zijn tas uit . . liet zien wat daar allemaal in zit .
. (ook een bloeddrukmeter?) ja ik kreeg er ook een om mijn vinger . . mijn
hartdruk was 80 (je hartslag bedoel je) ja en bij Indy was die 100, toen zei
hij da's niet goed en toen moest het over, toen was het ook 80 . . . ja lezen . . ik lees alle lange woorden al uit
kern 12 . . dat is de laatste kern van groep 3 (*) . . . (we rijden
langs de vliet) die eend vliegt heel hard . . die kan overal in water zwemmen .
. nee niet in de zee . . dan eet een haai ze op . . (ja en zout water lost het
vet van hun veren op en dan zinken ze) . . . het schoolvoetbal is afgelopen
(??) ja was leuk. . in de gymzaal . . op dinsdag . . . misschien is het sinterklaasjournaal er al
(nee niet deze week, da's pas in de week voordat hij aankomt dus ik denk dat
het volgende week begint, als we thuis zijn moet je maar even de post pakken
dan kun je in de tv gids kijken) ok! dan hou ik mijn jas aan en dan maak jij de
deur open".
15.40
Thuis. Bart rent naar de voordeur, pas op de brug is glad!
voorzichtig lopend over de brug haalt hij in 2x de brievenbus leeg: "ik
kan niet alles meenemen in 1x", dan jas uit en in tv-gids kijken. Ik leg
uit hoe hij de de dagen kan vinden, bij de maandag ziet hij het woord
onmiddellijk en roept: "Sinterklaasjournaal!", hoeft het woord niet
te hakken, in een fractie gelezen, wizzkid. Weet je ook hoe laat? "18 uur
(hoe laat is dat?) 8 uur" nee dat is 's avonds, veel te laat, ik leg uit
dat de middag begint bij 12.00, hoe laat is 18.00 dan? Bart telt even door:
"6 uur", precies 6 uur 's middags, "nee 's avonds, de avond
begint om 6 uur", o ja natuurlijk. Dan sap halen, Bart heeft dorst en
drinkt het pakje al leeg in de keuken. Dan wil hij weer superwings kleuren, opa
Albert: "moet je even zoeken voor de kleuren". Computer starten en
zoeken, hij kleurt even. Al gauw weer gezien, speelt wat met ruimtelego en leest
een DD.
16.10
"Oma mag ik op de tablet?", wat ga je spelen?
"ik denk eerst hay-day, daar is altijd wat te doen". Na een half uur
uit, gaat verder kleuren, even bezig, nee toch maar niet, ingekleurde bladeren
uitknippen, even bezig, nee toch maar niet, even vliegtuig van gister bekijken
en torpedo's eraan hangen. Dan wil hij een mijter zoeken op internet om
volgende week te maken, blijft bezig met sinterklaas!, we zoeken even op
internet en kijken in de kast of er nog rood papier is.
17.00
Tijd, snoepje en naar huis. Onderweg zegt hij weinig, het is
al donker en het regent, slaapverwekkend dus. De wijkerbrug is dicht, we moeten
wachten, "ook rood licht op de windmolen die is dus ook uit (nee da's een
waarschuwinglicht zodat er geen helicopters tegenaan vliegen) kijk daar is al
kerstversiering . . " verder is het stil, Bart is moe en geeuwt. We zijn
thuis.
* volgens schoolinfo is de klas nu bij kern 4 en gaan de
meeste kinderen het lezen door krijgen . . . . . . . tja.