Donderdag 19 januari 2017
15.15
Juf: 'ging weer niet zo goed vandaag', ze maakt een beweging
met haar hand alsof ze een bal op de grond stuitert, en: 'gooide zakdoekjes op
het ijs, dat kan echt niet', ze klinkt een beetje geïrriteerd. Dan komt de
zondaar naar buiten, ik zeg niks totdat we in de auto zitten: ging het weer
niet goed vandaag? "Nee", dan gaan we daar thuis eerst over praten.
Ik laat hem er onderweg over sudderen, hij kijkt schuldbewust naar buiten, ik
vind het zielig maar ook nodig. Thuis loopt hij gauw naar binnen, doet z'n jas
uit en gaat bij de bank staan, gaat pas zitten als ik ook zit. Waarom gooide je
zakdoekjes op het ijs? "Ik wou kijken of het ijs kapot ging", van
zakdoekjes? Bart zegt niks, snapt dat dat niet erg slim klinkt. Welke sloot was
dat? "Naast het schoolplein", en met wie was je aan het spelen?
"met Nasir" (ja natuurlijk). En wie moet dat opruimen? "als het
ijs kapot was, ging het in de modder zakken", en wie ruimt het daar op?
"een klein baggermachientje". Bart is niet voor 1 gat te vangen dus
maar weer even de regels herhalen: luisteren naar de juf, wat heb ik je
geleerd? wat doe je eerst voordat je wat wil gaan doen? "nadenken, . . .
maar dat was ik even vergeten, dat was al zo lang geleden". Onzin!!!
Volgend jaar ga je naar groep 3, je bent geen peuter meer. Moest je nog apart
zitten vandaag? "Ja", ook niet goed dus, we maken een afspraak: NIET
meer doen, EERST nadenken, "een foutje mag je maken", ja af en toe
maar niet steeds dezelfde fout. Als het weer gebeurt, mag je die dag bij mij
niet op de tablet, (oei die komt hard aan) dan krijg je dus straf, duidelijk?
Bart knikt, goed, afgesproken! onderwerp afgehandeld, Bart leunt tegen me aan,
ik knuffel hem even, hij krijgt wat waterlanders in z'n ogen. Ik heb
zielsmedelijden met hem maar hij moet toch leren zich te gedragen en niet mee
te doen met de r.tjochies. Even later gaan we sap en koekjes halen en we
babbelen wat, "ja ook gewerkt, we moesten een muizenladdertje maken, dat
vond ik een beetje moeilijk . . steeds omvouwen . . ", kunnen we straks
wel even oefenen. Verder over dooien/schaatsen en: vandaag mag je nog op de
tablet want de afspraak begint volgende week, Bart kijkt opgelucht.
15.55
Speelt op de tablet, na een klein ½ uurtje uit en dan wil
hij vouwen, we beginnen met de muizenladders: goed kijken, langzaam werken, de
strookjes moeten helemaal recht liggen. Lukt prima. Daarna kiest hij op de site
een vliegtuig, lukt ook, Dan een vis, ook goed, "ik moet er nog een oogje
in tekenen, dan is het een echte vis. Bijna tijd dus eerst opruimen, Bart zet
alles zonder tegensputteren netjes terug in z'n kast. Dan een sticker plakken:
"vandaag neem ik een kleine sticker omdat het niet zo goed ging",
alleen op school niet, hier ging het prima toch? "Ja", mannetje is goudeerlijk.
Nog even een snoepje en dan naar de auto.
17.00
Onderweg, er ligt ijs op de vliet: "bij ons ligt ook
ijs op de sloot en dan zegt Chris: ijs op, want het water is weg, is bevroren .
. . . als mijn 2 neusgaten dicht zitten kan ik niet goed praten . . . ik hoop
niet dat het gaat dooien". We zijn thuis.