Donderdag 22 december 2016
15.15
Een paar kleuters komen naar buiten met de juf die direct
met gedecideerde stappen naar me toe komt: 'het ging niet zo goed vandaag, hij
wilde niet luisteren, ik heb hem een paar keer apart moeten zetten, hij is
natuurlijk heel moe maar moet wel luisteren.' Ik zeg dat we dat thuis en bij
mij ook doen, even nadenken als hij stuiterig doet. Arme juf heeft het zwaar
met deze klas. Dan komt Bart naar buiten met race-auto, zet die op het plein
neer om ermee te racen, dat vind ik niet goed, veel te druk met kinderen en
ouders. Moet hem 3X zeggen de auto op te tillen voordat hij luistert, zit nog
in de stuiter-modus. In de auto staan we stil in een file voor de Damlaan, ik
grijp de gelegenheid maar direct aan: ik hoor van de juf dat het vandaag niet
goed ging, "nee", hoe kwam dat zo?, "omdat . . omdat . . . omdat
. . . ben ik vergeten". Bart zit verder stilletjes naar buiten te kijken
en na te denken over z'n zonden, af en toe geeuwen. 't Is natuurlijk een
tegenvaller dat ik weet wat er is gebeurd. Ik laat hem maar even. Thuis:
"ik neem de auto mee dan kan ik er binnen mee rijden". Jas uit en dan
gauw aan de grote tafel z'n kerstster afplakken, 't arme mannetje is duidelijk
bang dat ik weer begin over school. Na een tijdje komt hij toch naar me toe:
"oma mag ik op de tablet?" Ik wil eerst even met je praten, vertel
eens wat er nou is gebeurd op school? " . . . ik ging spelen met Milan en
Nasir . . . toen moesten we met z'n
drieën apart zitten . . . niet op dezelfde plek . . op een andere plek . . . .
3X . . 1X vanmorgen . (??) . heb ik vergeten . ". Je bent nu te groot om
dat te vergeten, was je boos? Bart knikt, "Milan had de sjaal van Nienke
heel hard dichtgetrokken . . en . . en . . ". Hij komt er niet meer uit,
vindt het heel moeilijk erover te praten, verder: '. . . en ik zat aan een
knopje . . . al een tijdje . . . van Roy
. . . . ". Morgen niet meer doen, het is niet leuk voor jou en niet leuk
voor de juf, gewoon niet met Milan en Nasir spelen, afgesproken? "Ja juh .
(verbetert zich), ja oma", want je wordt er zelf ook verdrietig van. Bart
duwt z'n hoofd tegen m'n schouder, snikt een beetje, heeft het moeilijk, we
knuffelen even, voor nu genoeg over het onderwerp! Ik vraag natuurlijk ook
nogal wat van hem, hij wil zo graag meespelen en erbij horen. Dat in zijn klas
alleen maar 'probleem-baasjes' van zijn leeftijd zijn, kan hij ook niet helpen
maar het beïnvloed natuurlijk wel zijn gedrag. Het arme joch! Even later heeft
Bart mijn tip-de-muis-preek verwerkt en gaat spelen op de tablet. Wil je wat
drinken? "Ja graag . . diksap", ik haal sap in z'n bidon voor hem.
16.30
Tablet uit, naast me op de bank koekjes oppeuzelen en een
beetje kletsen over de treinbaan, oud en nieuw en vakantie. Dan spelen met de
treinbaan en na 10 min. plakken we samen de 2e kerstster in elkaar, die moet
even drogen. "Ik zou nog wel wat willen knutselen", plakt een kleine
ster en kleurt die in tot het tijd is.
17.00
Snoepje pakken en naar huis, onderweg eerst een tijdje
sabbelen, dan: "het is maar goed dat je geen vuurwerk meer afsteekt",
vroeger deed ik dat wel, harde knallen, "ja toen je nog niet zo stijf was
. . . een kerstboom is geen denneboom maar een spar . . . . overmorgen heb ik
weer scouting . . dan wordt ik geïnstalleerd . . (?) . . ja 1 vriendje . .
Ruben . . hij zit bij mij in dezelfde zwemgroep". Dan zeg ik: o ja, nog 1
ding over school: heb je nog sorry gezegd tegen de juf? "Nee, wel tegen de
kindjes", morgen ook nog even tegen de juf zeggen, afgesproken?
"Oké". Onderwerp nu definitief gesloten. We zijn thuis. Bart gauw
naar binnen, uitgeteld na een zware dag in die ingewikkelde buitenwereld.