Donderdag 1 december 2016
15.15
"Kijk ik heb dit in mijn schoen
gekregen . . (een neusmasker, leuk hoor!) rommelpiet is ook geweest",
waar is je tas? "Weer vergeten", Bart naar binnen, komt
weer naar buiten en loopt naar de juf: "ik kan mijn tas niet
vinden". Met z'n drieën naar de klas om te zoeken: "ik had
hem hier onder mijn tafel gelegd", de juf vindt hem in de
blokkenhoek: 'ze zijn allemaal moe, een paar moesten zelfs huilen'.
Naar de auto, Bart vertelt verder over rommelpiet: "in de
blokkenhoek niet alle blokken . . stoelen op de tafels
(verontwaardigd) vervelende rommelpiet!" Hij wilde natuurlijk
een grapje maken, "ja, maar het was geen leuk grapje".
Onderweg zit Bart zachtjes in zichzelf te fluisteren. Voor de
wijkerbrug moeten we wachten, een auto met pools kenteken staat voor
ons, Bart terloops vanaf de achterbank: "die auto komt uit
polen" (!). Langs de Vliet: "in de meeste landen rijden de
auto's rechts . . . een keer zijn we uit de achterhoek gereden, naar
Duitseland, daar rijden ze ook rechts . . ze hebben wel andere
verkeersborden". In de tuin: "vandaag hebben we muziekles
gehad . . we gingen liedjes zingen, kerstliedjes oefenen". In de
keuken: "over een paar dagen neemt de juf kaarsjes mee . . we
oefenen kerstliedjes . . als het de 4e is, gaan we zingen in de grote
kerk . . daar gaan we helemaal lopend naar toe". Bart pakt sap,
wil geen koek.
15.45
Bart gaat aan z'n tafel zitten en
drinkt sap, vertelt verder over de schooldag: "deze sticker heb
ik van de juf gekregen . . omdat ik goed m'n best heb gedaan . .
niemand hoefde vandaag op het strafstoeltje . . ook niet naar meester
Jan-Bert (?) dat is de baas . . daar moeten kinderen naar toe die
raar doen . . . als de juf het niet meer aan kan . . eerst op het
strafstoeltje en als ze raar blijven doen dan moeten ze naar meester
Jan-Bert . . . Rohan ging eerst ook nog bijten . . ". Sap op en
op de tablet, regelmatig: "oma ik heb een snottebel". Na
een ½ uurtje uit, we proberen de rookmelder uit elkaar te halen maar
ik heb niet het goede gereedschap, mag papa een keer proberen. Bart
speelt een tijdje met spanbanden, dan: "ik ga even een brief
schrijven aan sinterklaas en zwarte piet", wil je
lijntjespapier? "nee hoor ik kan het zonder lijntjes . . . ik
heb zelfs 2 lussen getekend zoals de juf dat doet . . dat kan ik , ,
ik kan ook een zak tekenen zoals voor ons huis . . even een pijl er
naar toe . . dat kan hè? (tuurlijk) ik kan zelfs een staf tekenen".
Heb je al een verlanglijstje aan sinterklaas gegeven? "ja, een
heleboel cadeaus . . 100 euro (wat heb je gevraagd?) ik krijg wat ik
er in krijg". Juist. Brief af en oprollen, dan haalt Bart het
klok-kijk-spel uit z'n kast, hele en halve uren gaan foutloos.
16.55
Tijd Bart, hij ruimt het spel op, nog
een sticker plakken en een snoepje utzoeken. Dan naar de auto,
vergeet z'n brief dus weer naar binnen om die te pakken. Onderweg
zingt Bart zachtjes kerstliedjes, we rijden langs de kerstbomenkraam,
"als je nu een kerstboom koopt dan heb je hem te lang en dan
vallen de ballen eruit . . dat heb ik van papa geleerd . . . .
wanneer ga jij een kerstboom kopen?". Niet, ik heb een
kunstboom, "waarom?", dat vind ik makkelijk, dan hoef ik
niet met een zware boom te sjouwen, "die kerstboom blijft altijd
groen", precies, volgende week kunnen we hem wel in elkaar
zetten, "dan kan ik je wel helpen". Bart zingt weer
zachtjes verder. We zijn thuis.