Woensdag 2 november 2016
12.00
tR en ik staan te wachten op het
schoolplein, 2 klassen komen naar buiten, maar niet Bart's klas. 'Ze
zijn er nog niet' weet iemand te vertellen dus dan wachten we maar
af. Na 20 min. "oma, oma!", Bart komt aangerend met andere
kleuters, mama's en juf er achteraan. Even later horen we dat we hen
binnen kunnen ophalen. In de deuropening van het lokaal staat de juf
nog even uit te delen, mama gedag zeggen en dan naar de auto. Bart
bekijkt z'n cadeautje: een parachute met een poppetje eraan: "die
moeten we eerst opblazen anders vliegt hij niet". We proberen
uit te leggen hoe een parachute werkt, Bart kijkt bedenkelijk, vindt
dat opblazen een beter idee is: "je kunt hem dichtbinden met een
touwtje". Bij de beestenboel is Chris nog aan het spelen met
"attuu", de juf kleedt hem aan, Arthur moet naar bed en
protesteert hevig. Ruth vertelt dat Chris 2 borden met spinazie,
vissticks en puree opheeft!! Dan naar de auto, onderweg vertelt Bart
welk cadeau dat hij de juf heeft gegeven, Chris brabbelt gezellig
mee.
12.45
Thuis, Bart eerst maar z'n handen
wassen, krijgt ze niet echt schoon, vanavond in bad dan maar, we gaan
eten. Ondanks zijn gebunker lust Chris nog 1 liga en drinkt sap,
hangt de clown uit en kletst: "uis . . boom . . auto . . boot .
. " Bart vertelt over het verjaardagsfeest van de juf: "een
speurtocht en de speeltuin . . . was heel leuk . . .", waarom
zijn je handen zo zwart? "ik ging met mijn handen in de grond".
Afruimen en spelen, Bart probeert z'n parachute uit, Chris speelt
eerst met ballenbaan en dan koken aan de theetafel. Ineens steekt hij
zijn hand omhoog: "da . . da". tR gaat kijken, nee hand is
niet vies, wat is er dan Chris? Dan ziet ze een los draadje dat aan
z'n mouw hangt, tja dat hoort natuurlijk niet vindt Chris, ik knip
het draadje weg en Chris is weer tevreden, pietlut. Rolt nu mee met
Bart over de grond, die steeds probeert z'n parachute te vangen, wij
vinden het knap dat hij z'n parachute zo goed kan laten vliegen.
Chris vindt het dan hoog tijd worden om ook z'n kunsten te vertonen:
springt met 2 voeten van de grond, komt weer neer en laat zich op z'n
billen vallen: "boem", en nog een keer en nog een keer,
zachtjes Chris, doet het geen pijn?: "nee", lachend. Krijgt
ook weer aandacht, slim mannetje. Even later samen met de thomastrein
spelen totdat Bart de stiften gaat uitproberen die tR heeft
meegenomen.We maken een nieuw stickerblad, dat hij gaat versieren met
de nieuwe stiften. Chris mag nu alleen met de trein: "hijs . .
hijs". hij doet er heel voorzichtig mee
13.45
Tijd voor Chris, eerst een schone
luier, heeft heel stilletjes een enorme, weinig geurende, bolus
geproduceerd, tR blijft maar bezig met billendoekjes. Eindelijk alles
schoon en naar boven, Chris slaapt direct in. Beneden wil Bart
natuurlijk op de tablet, speelt een uurtje, dan koekjes eten en
Daarna weer lijnen trekken met lineaal en de vakjes inkleuren.
16.00
Chris halen, wordt net wakker, beneden
aankleden. Ik heb koekjes en sap klaarstaan, 'wil je koekjes Chris?':
"nee". Hij gaat direct met de treinbaan spelen. Pas na 10
min. komt hij een koekje halen en drinkt wat sap. Bart drinkt ook z'n
sap op en probeert nog even z'n parachute maar die doet het niet goed
meer omdat de touwtjes in elkaar gedraaid zijn. Ik doe nog een poging
om ze te ontwarren maar dat lukt me niet. Bart haalt het
klok-kijk-spel uit z'n kast en oefent met tR, de hele uren weet hij
inmiddels feilloos. Chris kijkt af en toe belangstellend toe en
sjouwt met pannetjes. Even later gaan de heren stoeien op het kleed,
na 10 min.: nu wat anders jongens! Bart pakt het woorden-maken-spel
uit z'n kast en Chris gaat weer spelen met treinbaan, ballenbaan en
hamerbank.
16.40
tR gaat naar huis, na 5 min. is papa
er. Na een ½ uurtje naar huis.