Donderdag 11 februari 2016
15.15
"Ik ben niet overgebleven vandaag
. . volgende week moet ik wel weer overblijven . . kijk, deze strepen
hebben Rohan en ik gemaakt (op de tegels van schoolplein) . . . ik
heb nog een nieuwe gevonden (haalt kiezelsteen uit z'n jas) "kijk
maar". Tekent een paar strepen op de tegels.
In de auto: "ik heb bij mama
gegeten . . tosti met kaas en toen boterham met chocopasta en toen
een cracker met honing . . . . ik ben weer verkouden geworden . . .
Sarah had een bloedneus . . . ze was gevallen op haar neus . . ze had
ook pijn in haar tand . . die was tegen haar lip gekomen . . . was
bij het buiten spelen . . ik heb een snottebel". Maken we thuis
wel schoon, het is een tijdje stil en Bart geeuwt, dan weer verder:
"ik weet niet wat we vanavond eten . . we hadden een paprika
maar die was zacht . . toen gingen we naar de groenteboer bij
hoogvliet . . we kregen een rode . . . die kostte 1,60 . . . ze
hebben het muurtje al gemetseld (bij de kerkbrug) . . ze hebben hard
gewerkt . . en ook een trapje gemaakt . . dan kunnen ze er uit
klimmen als ze in het water zijn gevallen . . bij de ijssalon was
iemand in het water gevallen . . dat zag ik toen ik 3 was (?) nee
ik schrok niet . . hij had z'n hoofd nog boven water . . . en andere
mensen moesten lachen . . hij kon eruit klimmen . . .".
15.30
Voordat hij nog meer bestandjes van z'n
harde schijf kan openen, zijn we thuis. Ik zet de tv zachtjes aan
voor wk schaatsen dat ik wil zien. Eerst diksap/koekjes en babbelen.
"Uit de kast . . een puzzel met hele kleine stukjes . . Tessa en
Sophie kwamen helpen . . op een gegeven moment hielp Tessa niet meer
. . toen waren we met z'n tweeën . . bijna alle kinderen hadden hun
jas al aan . . toen hadden we hem af . . oma snottebel". Klaar
met sap/koek, wat wil je gaan doen? Kijkt met schuin oog naar tv, dat
zint hem niet, wil aandacht van mij en niet zichzelf bezighouden dus
kiest slimmerik heel beslist: "filmpje kijken", nee kan
niet want ik wil schaatsen kijken, volgende poging, nu helemaal op
safe spelen dus weg van die tv: "buiten fietsen", ook niet,
ik wil schaatsen zien, ik vind het weer tijd dat hij z'n zwakke plek
traint: zelf bezig zijn en moeite ergens voor doen, is dat niet
gewend want meeste dingen zijn een "makkie", gister genoeg
aandacht gehad van tR en nu heb ik een goed excuus. Hij kijkt me
peinzend aan, ziet dat het menens is, geeft het op en kiest
"spelletje", we pakken de tablet, eerst memory, al gauw:
"deze vind ik saai", en verder met legotrein, boerderij en
mickey. Steeds niesen en "oma snottebel", ik kijk steeds
even hoe hij het doet, krijgt dan toch een beetje aandacht. Ik moet
maar weer nieuwe spelletjes erop zetten en dan geen 'makkies'.
16.20
Genoeg tablet, nu even wat anders Bart,
"ik ga steppen, nu kan het wel nu Chris er niet is",
wisselt steppen af met skippiën, "au dat was mijn voet weer . .
geeft niks als-tie pijn doet". Springt heen en weer: "hoe
hoog ga ik?", ik pak de rolmaat en meet ongeveer de hoogte van
een sprong, 1.40, "hoog hè?" Bart springt verder tot hij
een beetje buiten adem is. Na 10 min. genoeg geragd: "oma mag ik
knutselen?". Pakt papier en het bakje met stiften, schaar en
lijm, bedenkt zich dan: "ik ga toch maar in mijn schrijfboek",
eerst met stiften, daarna met potloden en gum. Ik kijk schaatsen en
bewonder af en toe de regels die hij af heeft. Volgende keer aan de
grote tafel want zijn eigen tafel wordt te klein voor een goede
schrijfhouding. Is een ½ uur geconcentreerd bezig, gelukt! weer in
de 'zelf werken'-modus.
16.50
Als hij wat bibberig gaat schrijven, is
het tijd om wat anders te doen, ½ uur is al lang voor een 4-jarige
kleuter, wat wil je nu nog doen? "boekje", vooruit maar,
harde werken moet beloond worden! Bart toch nog even z'n zin: volle
aandacht van mij. We lezen tip-boek en Bart maakt de zinnen af.
17.00
Naar huis.