20160204 - Dagboek Omadien

Go to content

Main menu:

Donderdag 4 februari 2016

15.15
"Ryan heeft zijn pols gebroken, hij heeft gips . . z'n opa en oma hebben er iets leuks op getekend (in de auto) hij heeft er ook een draagband bij . . in het ziekenhuis is een rönt-gen-foto gemaakt . . . toen was het gebroken . . hoe kunnen ze dat dan zien met een foto?" Dat is een speciale foto met een röntgenapparaat, dat kan door je vel heenkijken en dan zie je je botten, Bart verwerkt deze info even ". . . ik heb Ryan geholpen met de kralendoos, die heb ik voor hem uit de kast gehaald . . Sara heeft hem de hele dag geholpen . . . ik was hulpje met Maud want Zoey is nog ziek . . in de blokkenhoek want ik was hulpje en ik mocht kiezen . . . . ik stak mijn hand naar buiten om te voelen of het nog regende  (?)  ja ik moest kijken van de juf . . het miezerde . . . onderweg waren we bijna gebotst  (?)  met mama in de bakfiets, een auto reed bijna tegen ons aan en mama riep: KIJK UIT!  . . de mevrouw zei eerst dat het onze schuld was maar later zei ze sorry . . . ook met papa in de bakfiets . . op het plein bij de kerk . . (o jé)  niks gebeurd hoor, was niet erg . . waar komt al dat water vandaan dat die boot spuit? . . . ".

15.30
Thuis. Bart jas uit en direct naar de bol-doos en haalt de spelletjes eruit. Eerst even wat drinken baas, kiest sap en koekjes en op de bank gluurt hij nog even scheef naar de tablet. Ja straks misschien, eerst maar even de spelletjes bekijken. Begint met de puzzeldoos en haalt het plastic eraf. Meeste stukjes liggen door elkaar, ik help hem uitzoeken en dan gaat hij aan de grote tafel de 20-puzzel maken, kijkt nauwelijks naar het voorbeeld, maar naar de vorm van de stukjes en waar de afbeelding erop past in de puzzel. Na een kwartiertje klaar. "Nu ga ik even het klok-spel kijken". Da's even andere koek, we halen de puzzelstukken los en zetten de klok in elkaar. Maakt dan eerst de stukken aan elkaar die bij tijd en activiteit per dagdeel horen. Moet nog wel geholpen worden om dagdelen bij elkaar te zoeken maar heeft dan al snel door wat bij elkaar hoort. Daarna probeert hij de klok te snappen, "wat is 13 uur? waar staat dat? waar is de avond dan op de klok?" Ik leg uit waar de gekleurde ringen op de klok bij horen, Bart tuurt, probeert een paar keer de klok op een bepaalde tijd te zetten, veel info tegelijk, 3 ringen voor uren, minuten en avond/nacht, fronsend bestudeert hij de klok een tijdje. "Nu even letterspel kijken", en nu is baas een hele tijd bezig, de letterkoffer vindt hij prachtig, zet alle letters op hun plek in de koffer, sommige nog in spiegelbeeld. Heeft al heel snel het bepaalde systeem door: "kijk! knopjes aan de achterkant van de letters, die horen in de gaatjes op de kaarten", slimmerik. Is nu 20 min. bezig maar wil geen pauze, wil direct eerste woordkaart maken. Leest zelf de letters en dus de woorden, "deze letter ken ik ook, heb ik op school geleerd". Kaart af, "nu doe ik de letters even terug anders heb ik niet genoeg letters voor de volgende kaart". (!)

16.40
Ik las een pauze in, even je sap opdrinken, "mag ik nog wat eten?", science maakt hongerig, kies maar wat uit in de keuken, komt terug met koekjes: "er zit nog maar 1 pakje in de doos, moet je even nieuwe kopen", ja zal ik bestellen, "hebben ze ook nog drakenkoekjes? die grote? er zitten 3 in een pakje", ik zal even kijken. Koekjes knabbelen en sap drinken, ondertussen ziet Bart mogelijkheden voor onderhandelingen: "we kunnen de spelletjes ook even lenen en dan neem ik ze de volgende keer weer mee", hmmm.
Sap op en verder met de letterkoffer, Bart heeft een idee: "ik kan ook zelf woorden maken (!) . . ik wil piano maken  . . het staat niet op deze kaartjes". Nee dat woord is moeilijk dus dat staat er niet op, moet je helemaal zelf doen. Bart kiest dan een nieuwe kaart, je hebt nog 5 min. dan is het tijd, "dan ga ik vast opruimen". Ruimt koffer in en doet hem dicht, gaat dan nog even 'vliegen' (van de ene bank naar de andere rennen en er op springen). Heeft verder niet meer naar de tablet gekeken.

17.00
Tijd en naar huis, onderweg: "Denley en Geert en Isabella gingen nog niet naar huis . . . (immiteert nu de boze stem van juf) blijven jullie maar even logeren . . . ze moesten in de klas blijven  (?)  . . weet ik niet". Je hebt thuis ook een letterbord Bart, heb je van sinterklaas gekregen, "ik weet niet waar die is . . die ben ik kwijt (vraag maar even aan papa of mama) ja want papa ruimt steeds babyspeelgoed op naar de zolder (maar dit is toch geen babyspeelgoed, vraag het maar) ja . . ik heb ook het andere bord . . van Siemens . . maar die letters kan ik ook niet vinden, die ben ik ook kwijt . . . ". Dan is leergierige baas thuis.


 
Copyright 2015. All rights reserved.
Back to content | Back to main menu