15.15
"Mijn tas is heel zwaar . . ik weet niet hoe dat komt . . mijn pakjeshouder en mijn trommeltje zitten erin . . en het dartballetje zit er ook nog in . .". We kijken thuis wel even. In de auto: heb je nog buiten gespeeld? "Ja, met Denley . . en na een ogenblik kwam Rohan erbij . . en na nog een ogenblik Kyra . . toen kon er niemand meer bij (?) het spelletje was vol . . we speelden politietje . . heel hard rennen met z'n vieren . . . Roy was de boef . . er zit vogel diarree op dit raam . . er zitten ook stukjes brood in . . en zaadjes . . nee vanmorgen niet in de hoeken . . we moesten iets uit de kast kiezen . . vanmiddag mochten we wel in de hoeken . . ."
15.35
Thuis, Bart direct in de kamer om z'n tas te inspecteren, komt terug in de keuken: "mijn vriendenboekje zit erin . daarom is hij zo zwaar". Kiest diksap en koekjes, op de bank consumeren en verder kletsen: ? "ja een zaagdans tot het hele vel vol was", wat is een zaagdans? "nou zo" en Bart tekent met z'n vinger in de lucht. "Ik ben mijn sticker kwijt . . hij zat in mijn broekzak . . daar deed ik hem in toen hij niet meer kleefde . . met een gele rand . . . omdat we goed gewerkt hadden . . ik denk dat hij uit mijn zak is gevallen met buiten spelen". We kijken nog even in al z'n zakken maar zuur verdiende sticker blijft weg. Voortaan maar gelijk in je tas stoppen.
15.50
Alles op en Bart gluurt naar de boekenkast. Waar kijk je naar? (overbodige vraag), Bart fluistert grijnzend: "spelletje", vooruit maar. Tablet op z'n tafel en Bart gaat zitten, helemaal gelukkig. Kiest zelf weer spelletjes en niveau: reactiesnelheid, memory en moeilijke puzzels, na een ½ uurtje: nu weer wat anders Bart. "Oma mag ik nog wat eten?", haalt een banaan uit de keuken en daarna maken we een MM kaart voor Pietertjes verjaardag. Klaar, "ga je hem nu uitprinten?", nee dat hoeft niet, "hoe stuur je hem dan op?". Ik leg uit dat we dat via de mail doen en laat het hem zien, is nog een beetje gek voor Bart want kaarten krijg je in de brievenbus en niet in een computer. Ik open het 'sent'-bericht en zowaar daar is de kaart. Snap je? Bart kijkt nog wat twijfelachtig maar het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat deze wizzkid precies weet hoe dat werkt, blijft er vast over malen.
16.40
Wat wil je nu nog doen? "Weet ik niet . . oma mag ik nog een spongebob?". Baas heeft honger, onder het eten kijkt hij met een schuin oog naar de MM-dvd. Waar kijk je naar? Grijnst schaapachtig: "mag ik mickey kijken", baas heeft duidelijk geen zin meer om zelf nog wat te ondernemen, 't is ook een lange dag geweest. Bovendien heeft Bart een klein probleempje, de ß-hersens van een 7-jarige en de emotionele van een 4-jarige en vindt het vreselijk moeilijk om zichzelf bezig te houden. Is verder totaal niet geïnteresseerd in zelf creatief bezig zijn, dus werkjes doen is saai. Het enige wat hem boeit is een uitdaging voor z'n breintje, help! Ik weet even niets anders te bedenken om hem zelf te laten doen, vooruit maar. Bart stopt zelf de dvd in de speler en bedient de knoppen, wat wil je zien? "goofy's hoed", maar die heb je gister al gezien, "maar ik kan hem nog wel een keer kijken", 4-jarige kleuter houdt van herhaling. Bart kijkt, ondertussen belt papa, is 10 min. later thuis door de files. Dvd afgelopen, Bart kiest berenboek uit de kast en vindt het een sport om de voorwerpen die ik voorlees zo snel mogelijk terug te vinden. Toch nog iets 'spannends' gevonden.
17.20
Naar huis. Onderweg: "er zit nog steeds vogel diarree op mijn raam (ja natuurlijk), moet je naar de wasstraat met de auto", ja hoor, dat doe ik wel een keer.