20151119 - Dagboek Omadien

Go to content

Main menu:

Donderdag 19 november 2015

12.00
Ik heb een zakje in mijn tas met pepernoten en muntjes . . van Sinterklaas en Zwarte Piet gekregen . . ( in de auto) sommige mensen zijn ziek in hun hoofd . . . in andere landen . . . en die maken andere mensen dood . . dat is heel slecht . . . gelukkig zijn die niet hier . . . ik heb gewerkt . . rondjes knippen . . het hoofdje is rond en het buikje ook (Bart geeuwt even) dat zwarte vogeltje graafde in de grond . . hij deed z'n pootjes naar achteren . . . die meneer graaft een heel groot gat . . .".

12.20
Gauw eten en een beetje babbelen, dan is het alweer tijd. Bij school is de deur nog dicht, Bart pakt een fiets en rijdt rondjes. Zet maar terug Bart, de deur gaat open. Dan komt Rohan ook aangerend, ze rennen samen naar binnen en doen druk. Ik haal ze uit elkaar en laat Bart z'n jas ophangen. Dan beginnen ze weer te raggen, de juf grijpt nu ook in en zegt: 'vanmorgen heb ik ze even naast me gezet, ze hadden iets in hun oren'. Juf een hand en de klas in, daar begint Rohan weer te donderjagen en Bart doet mee: rondjes rennen achter elkaar aan. Ik tik op het raam en wijs Bart dat hij moet gaan zitten, dat doet hij dan wel maar Rohan blijft doorgaan, tikt steeds Bart aan en Bart tikt terug, hij blijft wel op z'n stoel zitten. Ik ga weg, de juf mag het oplossen.

15.15
Stromende regen dus binnen ophalen, gauw naar de auto. Onderweg: "ik weet alles van raketten . . dan gaan ze eerst tellen . . en dan komt er rook . . en dan pas gaat hij omhoog . . ook met hulpraketten anders komt hij niet hoog genoeg . . en als hij in de ruimte is, laat hij de hulpraketten los en die vallen naar beneden . . ".
We zijn thuis en ik maak alvast diksap, wanneer ik de kamer in kom, is Bart al druk bezig met papier en lijmstift: "ik ga een boek maken", wil je niet eerst koek eten? "nee hoor". Papier is vastgeplakt, dan gaat hij toch eerst maar koekjes halen, opknabbelen en sap drinken. Dan bespreken we "druk doen met Rohan", dat mag niet op school, daar ben je nu te groot en te slim voor, ik wil dat je gewoon op je stoel gaat zitten, "maar dat deed ik en toen bleef ik ook zitten", ja dat is heel goed maar jullie bleven druk doen, "Rohan wou tikkertje spelen", dat mag op het schoolplein maar niet in de klas dus dat kun je dan zeggen tegen Rohan, hij is misschien nog een peutertje maar jij niet meer, "hij kleurt soms nog met een potlood in z'n hele hand", precies en jij niet. Niet meer druk doen met Rohan en rustig op je stoel gaan zitten, afgesproken? "Jaaa!" Onderwerp gesloten, we babbelen over z'n boek: "ik ga een zwarte piet tekenen", dat wordt dus een echt sinterklaasboek, "jaa . . en dan ga ik ook nog een stoomboot tekenen . . (die heb je gister toch al gemaakt?) ja maar nog niet in mijn boek". Sap op en Bart gaat tekenen met potlood, af en toe gumt hij iets uit (perfectionist), het wordt een echte zwarte piet met een hoofd, nek, lijf, armen, benen, ogen en mond. Da's PRACHTIG geworden Bart. Voordat hij gaat kleuren wil hij eerst nog een bob-dvd kijken: "die heb ik al een hele tijd niet gezien".

16.10
Bart gaat kleuren, is geconcentreerd bezig: "kom-es kijken hoe mooi ik het gemaakt heb . . ik heb er heel hard aan gewerkt". Na 20 min.: "het is een beetje veel werk om in 1 X af te maken", dan ga je nu even wat anders doen en straks verder, "ik heb eerst nog een blaadje nodig, die plak ik erachter voor een stoomboot". Dan gaat hij een kwartier fanatiek skippiƫn, "zag je hoe hoog? . . zag je hoe ver?", als hij buiten adem is, verder met steppen: "zag je hoe hard? . . (even later) ik ga weer met het boek verder" en tekent een stoomboot, dan weer even steppen.

17.00
Tijd, in de auto naar huis, het plenst nog steeds.


 
Copyright 2015. All rights reserved.
Back to content | Back to main menu