Donderdag 19 november 2015
12.00
Ik heb een zakje in mijn tas met
pepernoten en muntjes . . van Sinterklaas en Zwarte Piet gekregen . .
( in de auto) sommige mensen zijn ziek in hun hoofd . . . in andere
landen . . . en die maken andere mensen dood . . dat is heel slecht .
. . gelukkig zijn die niet hier . . . ik heb gewerkt . . rondjes
knippen . . het hoofdje is rond en het buikje ook (Bart geeuwt even)
dat zwarte vogeltje graafde in de grond . . hij deed z'n pootjes naar
achteren . . . die meneer graaft een heel groot gat . . .".
12.20
Gauw eten en een beetje babbelen, dan
is het alweer tijd. Bij school is de deur nog dicht, Bart pakt een
fiets en rijdt rondjes. Zet maar terug Bart, de deur gaat open. Dan
komt Rohan ook aangerend, ze rennen samen naar binnen en doen druk.
Ik haal ze uit elkaar en laat Bart z'n jas ophangen. Dan beginnen ze
weer te raggen, de juf grijpt nu ook in en zegt: 'vanmorgen heb ik ze
even naast me gezet, ze hadden iets in hun oren'. Juf een hand en de
klas in, daar begint Rohan weer te donderjagen en Bart doet mee:
rondjes rennen achter elkaar aan. Ik tik op het raam en wijs Bart dat
hij moet gaan zitten, dat doet hij dan wel maar Rohan blijft
doorgaan, tikt steeds Bart aan en Bart tikt terug, hij blijft wel op
z'n stoel zitten. Ik ga weg, de juf mag het oplossen.
15.15
Stromende regen dus binnen ophalen,
gauw naar de auto. Onderweg: "ik weet alles van raketten . . dan
gaan ze eerst tellen . . en dan komt er rook . . en dan pas gaat hij
omhoog . . ook met hulpraketten anders komt hij niet hoog genoeg . .
en als hij in de ruimte is, laat hij de hulpraketten los en die
vallen naar beneden . . ".
We zijn thuis en ik maak alvast diksap,
wanneer ik de kamer in kom, is Bart al druk bezig met papier en
lijmstift: "ik ga een boek maken", wil je niet eerst koek
eten? "nee hoor". Papier is vastgeplakt, dan gaat hij toch
eerst maar koekjes halen, opknabbelen en sap drinken. Dan bespreken
we "druk doen met Rohan", dat mag niet op school, daar ben
je nu te groot en te slim voor, ik wil dat je gewoon op je stoel gaat
zitten, "maar dat deed ik en toen bleef ik ook zitten", ja
dat is heel goed maar jullie bleven druk doen, "Rohan wou
tikkertje spelen", dat mag op het schoolplein maar niet in de
klas dus dat kun je dan zeggen tegen Rohan, hij is misschien nog een
peutertje maar jij niet meer, "hij kleurt soms nog met een
potlood in z'n hele hand", precies en jij niet. Niet meer druk
doen met Rohan en rustig op je stoel gaan zitten, afgesproken?
"Jaaa!" Onderwerp gesloten, we babbelen over z'n boek: "ik
ga een zwarte piet tekenen", dat wordt dus een echt
sinterklaasboek, "jaa . . en dan ga ik ook nog een stoomboot
tekenen . . (die heb je gister toch al gemaakt?) ja maar nog niet in
mijn boek". Sap op en Bart gaat tekenen met potlood, af en toe
gumt hij iets uit (perfectionist), het wordt een echte zwarte piet
met een hoofd, nek, lijf, armen, benen, ogen en mond. Da's PRACHTIG
geworden Bart. Voordat hij gaat kleuren wil hij eerst nog een bob-dvd
kijken: "die heb ik al een hele tijd niet gezien".
16.10
Bart gaat kleuren, is geconcentreerd
bezig: "kom-es kijken hoe mooi ik het gemaakt heb . . ik heb er
heel hard aan gewerkt". Na 20 min.: "het is een beetje veel
werk om in 1 X af te maken", dan ga je nu even wat anders doen
en straks verder, "ik heb eerst nog een blaadje nodig, die plak
ik erachter voor een stoomboot". Dan gaat hij een kwartier
fanatiek skippiƫn, "zag je hoe hoog? . . zag je hoe ver?",
als hij buiten adem is, verder met steppen: "zag je hoe hard? .
. (even later) ik ga weer met het boek verder" en tekent een
stoomboot, dan weer even steppen.
17.00
Tijd, in de auto naar huis, het plenst
nog steeds.