20151105 - Dagboek Omadien

Go to content

Main menu:

Donderdag 5 november 2015

12.00
"Met Rohan gespeeld . . de juf vond ons erg gezellig, toen moesten we een puzzel maken . . . en toen mochten we weer spelen . . juf Fokje had zich verslapen . . ik heb een slak gemaakt van klei . . . kijk oma, daar werken ze met een grondboor . . ".
Thuis direct eten, Bart werkt 3 boterhammen en een mandarijn naar binnen, ondertussen kletsen van de hak op de tak, leest de letters op de pindakaas- en boterpot en veel: "waarom? . . waarom? . . waarom?". Ik moet steeds zeggen dat hij door moet eten anders zijn we te laat voor school. Net op tijd klaar en gauw naar school.
Op het schoolplein komt Rohan achter ons aanrennen: 'Bart! Bart!', hij springt tegen Bart aan en rent door, Bart wil hem achterna rennen maar ik hou hem vast en zeg dat hij vanmiddag gewoon rustig moet doen in de klas, ook als Rohan weer druk doet. We lopen door naar de klas, juf een hand. Ieder kind moet eerst een boekje pakken en dan rustig op z'n stoel gaan zitten lezen. Er is zeker storm op komst!

15.25
Klas komt laat naar buiten, Bart vertelt: "ik was rustig . . Rohan niet . . gelukkig zag de juf het niet . . (dag Bart!) dag Sophie . . dag Sara". In de auto zegt Bart niet veel, kijkt rustig naar buiten. Thuis eerst sap en koek en een beetje kletsen over Sinterklaas: "nog 2 nachtjes slapen", dan 20 min. tablet-spelletjes, zo nu niet meer Bart, nu ga je even zelf spelen, wat wil je gaan doen? "Ik weet het even niet" en blijft zitten, ik doe wat suggesties, maar Bart wil niks, blijft met een scheef oog naar de tablet kijken. Dan krijg ik een idee: we kunnen ook gaan rekenen met het telraam, "jaaaa!", ga maar pakken, "wat is het telraam?", het vierkant met al die gekleurde kralen, Bart vindt het ding naast het bureau. Dan gaan we aan de slag, eerst gaan we optellen: 4, Bart telt 4 kralen af, erbij 2, hij doet er 2 bij, hoeveel is dat?, Bart telt, "zes", heel goed! Bart glundert, vijf, erbij 3, hoeveel? "acht", ook al goed! je kunt optellen Bart, grote grijns. Als we de 10 kralenrijtjes gehad hebben, gaan we aftrekken: 5, eraf 1, "vier, makkie", Bart glorieert, hij vindt het geweldig dat hij kan rekenen! Methode met telraam zal tegenwoordig wel didactisch onverantwoord zijn, maar 't zal me een worst wezen, visualisering is ook wat waard. Na 8 rijtjes wordt Bart's concentratie minder en moet ik hem helpen tellen, dus na 10 rijtjes stoppen we. Daarna weer hetzelfde: Bart wil niks, nergens mee spelen, moet bijna huilen, wat doe je nou, je lijkt wel een peuter, moet dan weer half lachen en vliegt me om de hals. Ik doe weer een suggestie: je kunt hier ook proberen een slak te maken van klei. Bart ziet mogelijkheden: "nee dan maak ik een egel, maar dan heb ik stokjes nodig", die heb ik ook. Bart is ineens weer enthousiast, haalt z'n kleimes en gaat aan de slag, maakt een grote brok klei en stopt die vol met prikkers. Ondertussen zoek ik een klokspelletje op de tablet en vind er een. Als Bart's egel af is, gaan we nog even klok kijken oefenen, vandaag eerst de hele uren, hij weet ze feilloos! Dan is het tijd. Nog een snoepje en poseren naast z'n egel, Bart doet eelsk.

17.00
In de auto: "Sinterklaas duurt nog lang . . als iemand op school iets vraagt over Sinterklaas dan moeten we 'mmmm' zeggen want we zijn nu met de herfst bezig. Dan zijn we thuis.


 
Copyright 2015. All rights reserved.
Back to content | Back to main menu