Donderdag 15 oktober 2015
12.00
Bart wandelt mee naar de auto, praat
weinig, was het leuk? "ja was leuk . . er gingen een boel
vingers omhoog . . . met Rohan spelen . . "
In de auto vertelt hij een beetje wat
hij ziet onderweg. Thuis direct eten, een beetje babbelen: "we
mochten gelijk spelen . . ja, projectavond was leuk . . ." Ik
vertel hem dat ik gister wat spelletjes op de tablet heb gezet en dat
we vanmiddag uit school kunnen kijken of hij ze leuk vindt, "welke
spelletjes?", met treinen en een traktor. Bart eet ineens snel
door en is al gauw klaar met eten. Gaat dan op de bank zitten, als ik
klaar ben met opruimen, ga ik naast hem zitten. En ja hoor daar komt
het: "ik weet niet wat ik zal spelen", kijkt ondertussen
met een schuin oog naar de tablet in de boekenkast, niet geschoten is
altijd mis nietwaar! Ik leg uit dat we geen tijd hebben om nu nog
spelletjes te doen, tablet moet opstarten en als je net met een
spelletje bezig bent, moet je alweer naar school, vanmiddag uit
school mag je spelen. Bart gaat dan maar koprollenop het kleed : "ik
kan het al goed hè?" en nog even met het mozaïekspel. Tijd om
naar school te gaan, we lopen naar het schoolplein, tegelijk met een
hoop andere kinderen: 'hoi Bart!' hoi Ryan!", 'hoi' "hoi".
Enthousiaste begroetingen over en weer en dan rent de hele bups samen
naar binnen, volwassenen hobbelen er achter aan.
15.15
Juf Fokje komt zeggen dat kleuters
binnen opgehaald mogen worden, ze hebben hun projectwerkjes bij zich.
Bart heeft een doos met spullen mee, "ja die kassa is van mij,
het was speelgoeddag want het is de dag voor de vakantie", als
we buiten komen, begint het net te regenen. Gauw naar de auto en naar
huis, onderweg beetje babbelen: "we hebben de klas opgeruimd . .
. ik heb de knex opgeruimd . . mijn sterrekijker zit ook in de doos .
. we zeiden allemaal 'prettige vakantie' tegen de juf . "
15.35
Thuis, in de auto bewonder ik nog even
z'n werkjes en dan naar binnen, Bart wil gelijk een tablet spelletje,
nee eerst wat drinken. Bart knabbelt z'n koek, drinkt sap en we
babbelen over de dagen van de week: maandag = omanettiedag, dinsdag =
mamadag, woensdag = tante-roosdag, donderdag: "ben ik ook bij
jou" (ik krijg een knuffel), vrijdag = papadag, zaterdag =
zwemdag. Kent alle dagen, haalt alleen vr/za/zo nog beetje door
elkaar. Dan eindelijk: Bart straalt helemaal als ik de tablet pak, 2
spelletjes: "kraktor" repareren en legotrein. Hij vindt het
prachtig! Na 20 min. pauze inlassen, nu even wat anders spelen Bart
want als je teveel op het schermpje kijkt, is dat slecht voor je ogen
en kun je na een tijdje niet goed meer in de verte kijken. Bart kijkt
me ernstig aan, oei nee dat wil hij niet, gaat steppen: scheuren,
noodstoppen en wheelies maken. Na 15 min. mag hij nog even spelletjes
doen: racen met tomastrein en dinopuzzels.
16.30
Afgelopen Bart, genoeg gespeeld met de
tablet, volgende keer weer. Even een banaan eten en babbelen: "de
legotrein en de tomastrein vindt ik het leukst". Dan maakt hij
z'n mozaïek verder af: maakt vierkanten en kruisen. Na een
kwartiertje wil hij weer met loco spelen en kiest zelf de kaarten.
Mannetje is leergierig, heeft weer alles goed! Voor we het weten is
het tijd om naar huis te gaan.
Het regent inmiddels pijpestelen.
17.15
Niemand thuis, we wachten even voor de
deur, "gaan we in de auto wachten? ik krijg het koud". Ik
bel papa, die belt terug: stond in de file, is bij Voorburg, we
wachten in de auto tot papa er is.