Donderdag 1 oktober 2015
12.00
"Oma ik heb een diamantje, kijk .
. Tess heeft uitgedeeld, ze is jarig . . ik heb nog meer in mijn tas
. . in een schatkistje . . (?) . . dat weet ik niet meer, ik denk
kokosnoot (Bart vist kistje uit z'n tas) . . ruik maar (ik kan de
geur niet thuisbrengen), maar ik kan me ook vergissen . . ik denk
havermout. . . "
In de auto: "Rohan ging mij pesten
. . ik ging het vertellen en de juf zei: 'je mag Bart geen pijn doen'
(?), hij ging mij slaan omdat Sophie mijn vriend is en niet de vriend
van hem en toen ging hij ook Sophie knijpen op haar pleister . . toen
we buiten speelden met de fiets . . toen moest hij naast de juf staan
. . . . . ik maak ook een tekening voor jou omdat je jarig bent. . .
maar hij is nog niet af . . (we rijden langs de vliet) . . 2 zwarte
vogels vielen bijna in het water (?) . . dat zag ik omdat ik naar
buiten keek . . ze vliegden heel hard bij het zwarte water en ik zag
witte spetters . . mama heeft vanmorgen naar mijn prik gekeken . .
toen ik mijn pyama nog aan had . . en het is een blauw plekje . . ik
heb er nu geen last meer van".
12.15
Thuis, 2 boterhammen en mandarijn +
yogho, daarna gauw weer met z'n blokkentoren verder, die moest ik
gister op het kleed laten staan zodat hij vandaag weer verder kon
bouwen. De constructie wordt steeds hoger en ingewikkelder. Dan is
het al weer tijd.
15.15
Bart komt naar buiten met z'n
kleurplaat opgerold in z'n hand: "ik hou hem goed vast dan kan
je thuis uitpakken . . ik moet heel nodig plassen . . ik wou wel
plassen maar toen mocht het niet meer . . ( voortaan maar even
plassen voordat je naar school gaat) maar toen hoefde ik nog niet . .
. ik heb het heel lang opgehouden . . knap hè?"
Thuis direct plassen, dan direct verder
met z'n kasteel . . (?) "doe maar diksap . . met een groen
rietje . . en een drakenkoekje", heeft geen tijd om mee te
lopen naar de keuken. Blokkentoren stort regelmatig in, grote lol en
Bart bouwt hem steeds weer op: "ik haalde alleen die weg en dan
snap ik niet waarom alles omvalt", af en toe een hap koek en
weer verder. Na een ½ uur ramt hij met de step het bouwwerk omver,
da's leuk sloopwerk.
16.00
Even een paar slokken sap en dan wil
Bart met loco spelen, hij zoekt de kaarten met woordjes: "deze
wil ik". Eerst de makkelijke, herkent dezelfde woorden
feiilloos, dan wil hij de moeilijkste kaart, maar daar moet je voor
kunnen lezen, dus da's te moeilijk Bart. Maar ik heb iets anders, een
boek om te leren schrijven, wil je dat zien? "JAAAA!". Hij
bekijkt enthousiast het boekje en gaat direct aan de slag: echt
schrijven met z'n glitterpennen over de stippellijntjes, is diep
geconcentreerd bezig en bekijkt steeds apetrots het resultaat:
"kijk-es oma, knap hè?" Na de rechte lijnen de zig-zag- en
hoekige lijnen, dan vindt hij de rondjes. Pengrip is nog niet
helemaal goed, maar da's voor de volgende keer, enthousiasme nu niet
dempen. Na 20 min. las ik een pauze in: anders wordt je hand te stijf
Bart, drink maar even je sap op. Hij raakt niet uitgepraat over deze
nieuwe kunst: "nou kan ik echt schrijven, da's knap hè?",
heel knap! Bart poseert steeds met z'n schrijfboek voor foto's voor
papa en mama.
Dan verder met z'n schrijfboek, kiest
lussen, het lijken net eeee's, Bart glundert, dan cijfers schrijven,
nog mooier want die kent hij allemaal, is apetrots! Tot slot letters
overtrekken, maar die kent hij nog niet allemaal. Het gaat allemaal
steeds beter en minder bibberig.
16.40
tR komt met chocolasoesjes langs voor
m'n verjaardag: "tante Roos, tante Roos, kijk, ik heb geschreven
in mijn schrijfboek!!!". tR bewondert Bart's werk en vindt het
heel knap. Bart: "waarom ben je zo laat? ik moet zo weer naar
huis", tR: ik heb gewerkt en moest de hondjes nog doen We eten
een soesje (Bart 1 hap) en babbelen verder terwijl Bart snippers
knipt, dan kan hij mee kletsen, want als je schrijft, moet je je
concentreren en als je dan gaat praten, maak je fouten nietwaar?
17.00
Tijd, tR zwaaien en naar huis. Bij de
deur: "papa, papa, ik heb geschreven in mijn schrijfboek!!!!