Donderdag 17 september 2015
12.00
Het giet pijpestelen dus juf Asrid zegt
dat ouders kleuters binnen mogen ophalen. Onder de plu gauw naar de
auto, Bart begint direct te vertellen: "er is een nieuw kindje
op mijn klas gekomen . . . ik weet even niet meer hoe hij heet . . op
een gegeven moment ging hij op Nienke's stoel zitten . . (inmiddels
in de auto, ik maak z'n riem vast en doe de deur dicht) @$^&*%$#@@
. . (ik ga achter het stuur zitten, wat zei je?) ik zei: en toen
ging hij op een gegeven moment bij de juf op schoot". We rijden
naar huis: "we hebben 2 X gespeeld, nee, niet buiten want het
regende . . in de poppenhoek met Hanna en Rohan . . je mag met z'n
drieën . . . of met z'n vieren als het gezellig is , , wij waren
met z'n drieën . . . en verder weet ik even niet meer . . (?) ja een
verhaaltje over trefwoord . . (?) ja heel leuk . . "
Thuis eet Bart traag 2 boterhammen, wil
geen banaan meer, drinkt yogho op en dan knippen en plakken tot het
tijd is om naar school te gaan.
15.15
Bart komt naar buiten met de
schoolfoto's in z'n hand, houdt ze voorzichtig vast, in de auto eerst
even vlug foto's kijken, ze zijn leuk Bart! Onderweg: "we hebben
buiten gespeeld . . ineens ging het hard regenen . . de fietsen
moesten ook naar binnen . . niet in de schuur want de sleutel van juf
Astrid is afgebroken . . . . ze heeft maar 1 sleutel . . voor alle
groepen, groep 1 en 2 en 3 en 4 . . . (etc) anders heeft ze teveel
sleutels . . . ".
Thuis op de bank bekijken we uitgebreid
de foto's: "er zitten nog meer in, kijk maar dit zijn kleintjes
. . en een grote . . en deze . . dit is mijn klas met mijn juf ".
Hij weet de namen van alle kinderen in zijn klas en wijst ze aan.
Foto's weer in de envelop en dan sap + koekjes, daarna verder spelen
met waar hij aan het begin van de middag was opgehouden: knippen/
plakken/kleuren. Is geconcentreerd bezig en laat apetrots de
flinterdunne kaarsrechte strookjes zien die hij heeft geknipt: fijne
motoriek heeft een flinke sprong gemaakt! Heel knap Bart, weet je nog
dat je hele scheve stukken knipte? en kijk nou eens! heel smal en
heel recht, echt heel knap! "Ja toen knipte ik scheve stukken,
van deze kun je strikken maken oma". Na een ½ uurtje: "even
mijn gereedschap verzamelen (laadt die in de kruiwagen + apparaten)
deze heb ik ook nodig . . en deze (spanbanden) ik heb ook de
boormachine nodig . . even gaten boren . . brrrg-brrrg . . even
stroom opvoeren (doet snoertjes in z'n apparaten) . . ik heb ook een
step nodig tussendoor . . en de skippybal heb ik ook even tussendoor
nodig . . ". Bart is druk bezig in z'n eigen wereldje. Dan druk
bezig met spanbanden: bindt er een vast aan z'n kastdeur: "kijk-es
oma, zo kan ik de deur opentrekken, slim hè?". Trekt deur open,
doet hem weer dicht, nog een paar keer. Goed hoor! is net een
afstandsbediening, kijk je uit dat je de kast niet omtrekt? want dan
valt de printer er af, "nee ik ben heel voorzichtig".
Verder: "even de skippybal goed vastbinden . . is allemaal in de
knoop dat touw en dat wil ik niet . . maar ja . . kijk oma, ik zet
hem hier vast . .". Skippybal ligt voor m'n neus in de
spanbanden, zo, die zit goed vast!. "Nou ga ik even met de
treinbaan", Bart speelt daar even mee maar gaat al gauw weer
knippen en gaatjes maken met perforator. Vindt het heerlijk om in z'n
eentje te spelen en met niemand rekening te hoeven houden. Vraagt
weinig aandacht.
Nog 5 minuten Bart, dan gaan we
opruimen. "Nou al?" Maar even later helpt hij prima mee met
opruimen.
17.00
Naar huis, Als mama de deur opendoet,
laat Bart direct de foto's zien, mama vindt ze prachtig en stoer,
maar als mama zegt dat ze Chris moeten halen stort Bart eventjes in.
Is terug in de wereld met de grote concurrent die hij zo met mama
moet gaan halen en dat vindt hij heel moeilijk, moet huilen en is
bokkig maar na een flinke knuffel van mama lacht hij weer met
betraande wangen en zwaait als ik wegrij.