Donderdag 12 februari 2015
12.15
Bart rent z'n klas al uit, ik roep hem
terug: even dag zeggen. Bart staat te roepen en te zwaaien maar de
juffen zijn druk met elkaar aan het praten. Bart houdt vol en ik
wacht geduldig, eindelijk horen ze hem: dag Bart en gaan door met hun
gesprek. Hmmm. Dan naar huis, onderweg babbelt baas af en toe: "tante
Roos is er vandaag niet hè?", nee volgende week weer, "op
woensdag hè?", ja iedere woensdag, (baas verwerkt even deze
kleine tegenvaller) ". . . . . een rijlesauto . . is een
nederlandse auto . . een mersjedes . . nog een lesauto . . nee ik heb
niet gegymd, die 2 zijn, hebben gegymd en toen deden wij een moeilijk
spelletje . . . bingo . . ".
12.35
Thuis, even tip en bibbeltje kijken,
daarna een beetje springerig en onrustig. Waar wil je mee spelen?
Bart pakt tip-boek en we lezen: "dat heb ik ook met tante Roos
gelezen". Uit, "dan kan ik nu MM kijken". Neenee, da's
pas over 1½ uur, eerst wat anders doen, wat wil je? Bart drentelt
heen en weer en weet het niet, gaat weer onrustig rollen over het
kleed. Dan denk ik dat we maar een werkje gaan maken, je wilde vorige
keer nog een mandje maken weet je nog? "Jaaaa, voor papa en
mama, daar kunnen ze boodschappen in doen, dan ga ik vast linten
knippen". We kijken even op internet welk mandje hij wil maken
en daar kiest hij: "die . . een blauwe . . een paasmand",
ook goed, maken we daarna nog even een mand voor papa en mama. Bart
kiest papier en gaat linten knippen. Ik ga even de keukenvloer
soppen, poes heeft er weer op gepoept. Na 2 min. komt Bart: "ik
ben klaar met knippen, ik wil niet verder knippen", eerst
afmaken Bart, "maar dat kan ik ook doen na mikkiemouse",
nee eerst afmaken anders kijken we geen MM, "maar ik wil niet",
nou dan niet, moet je zelf weten en ik ga verder met opruimen van de
keuken. Bart loopt weg met een gezicht als een donderwolk en is diep
gekwetst, in de kamer hoor ik een paar snikken. Ik laat hem even
zwelgen in z'n dramaqueenrol en als ik even later de kamer binnenkom,
is hij druk bezig met knippen, 2 tranen op z'n wangen. Ik veeg z'n
tranen weg en moet een beetje lachen, niet zo gek doen. Bart plakt de
mand en de hazen vast, dan nog even 'stro' knippen en de mand is
klaar, straks doen we er wat lekkers in. Dan de boodschappenmand voor
papa en mama, Bart plakt z'n geknipte 'linten' erop, in elkaar
plakken en een "hengsel" er aan, ook klaar, er kan weer een
lachje af. "Nu kan ik MM kijken", nee dat begint pas als de
grote wijzer op de 9 staat, kijk maar op de klok, waar staat de grote
wijzer? "bijna op de 5", precies, wil je nog even springen?
Baas springt een tijdje op de trampoline en kletst. Dan: "wijzer
staat al op de 7 . . . en ik heb weer honger", wil je een banaan
of druifjes? Weer een pruillip, hij had wat anders in z'n hoofd. Ik
beslis: je hebt net hard gesport op de trampoline en sporters eten
dan altijd een banaan, naar de keuken: "die banaan is bruin",
da's alleen maar een beetje op de schil, de banaan is niet bruin,
kijk maar. Op de bank banaan oppeuzelen, MM begint en Bart drinkt
yogho.
15.05
Afgelopen, even kletsen, nog wat
springen en dan gaan we een 'moeilijk' spelletje doen. Ik leg 5
dingen op z'n tafel, wat ligt hier? "een stift, een boekje, een
kopje, lijm en een schaar". Goed zo, nu moet jij even achter de
bank, dan haal ik 1 ding weg, dan kom je terug en moet jij zeggen wat
er niet meer ligt. Dat vindt baas leuk, ook omdat hij steeds even
moet bewegen. Weet feilloos welk dingetje ik heb weggehaald en
glundert. Moeilijker maken, dingen liggen nu door elkaar heen, weer
achter de bank en terug. Weet weer precies welk voorwerp weg is,
grote grijns van oor tot oor. Nog moeilijker: 7 dingen neerleggen,
eerst op een rij, later door elkaar, Bart geniet. Na 15 min. zakt
concentratie weg, even pauze, druifjes eten en kletsen op de bank,
o.a. over tante Roos en de politiefiets. Nog een moeilijk spelletje,
nu met cijfers: ik maak kaartjes en kijk of Bart alle cijfers weet,
feilloos. Eerst 7 cijfers op een rijtje, Bart duikt achter de bank,
kom maar, welke is er weg? Bart telt: "een . twee . drie . vier
. de vijf is weg!" Goed zo. Verder spelen, moeilijker maken door
cijfers door elkaar te leggen, dan moet Bart eerst de goede volgorde
neerleggen om te zien welk cijfer weg is. Weer goed! Nog moeilijker,
nu tot getal 10, eerst op een rijtje, later weer door elkaar, iedere
keer goed, knap van jou!!!
Na kwartiertje stoppen, even iets
anders doen, wil je weer even springen? "nee ik wil iets rustigs
doen", hij kiest mozaïek en maakt een huis met een deur en een
raam.
16.20
Daar staat tante Roos ineens buiten, ze
heeft de politiefiets bij zich: "TANTE ROOS!!!! Ze heeft mijn
politiefiets!!!!!!", glunderend met grote grijns. Binnen wordt
de fiets uitgebreid bewonderd, we zetten even het zadel laag en dan
uitproberen, grijns - grijns - grijns. Zijwieltjes zitten er niet
bij, die halen we nog en papa moet even naar het zwaailicht kijken.
Dan gaat tante Roos weer weg en Bart blijft met z'n fiets heen en
weer lopen: "dan kan ik goed leren sturen . . . even hier
parkeren . . even kettingkast inspecteren . . en de wielen",
weer heen en weer lopen tot het tijd is.
17.00
Mandjes in een tas en naar huis. Op het
balkon nog even z'n politiefiets bewonderen die hij voor het raam
heeft geparkeerd.