20150212 - Dagboek Omadien

Go to content

Main menu:

Donderdag 12 februari 2015

12.15
Bart rent z'n klas al uit, ik roep hem terug: even dag zeggen. Bart staat te roepen en te zwaaien maar de juffen zijn druk met elkaar aan het praten. Bart houdt vol en ik wacht geduldig, eindelijk horen ze hem: dag Bart en gaan door met hun gesprek. Hmmm. Dan naar huis, onderweg babbelt baas af en toe: "tante Roos is er vandaag niet hè?", nee volgende week weer, "op woensdag hè?", ja iedere woensdag, (baas verwerkt even deze kleine tegenvaller) ". . . . . een rijlesauto . . is een nederlandse auto . . een mersjedes . . nog een lesauto . . nee ik heb niet gegymd, die 2 zijn, hebben gegymd en toen deden wij een moeilijk spelletje . . . bingo . . ".

12.35
Thuis, even tip en bibbeltje kijken, daarna een beetje springerig en onrustig. Waar wil je mee spelen? Bart pakt tip-boek en we lezen: "dat heb ik ook met tante Roos gelezen". Uit, "dan kan ik nu MM kijken". Neenee, da's pas over 1½ uur, eerst wat anders doen, wat wil je? Bart drentelt heen en weer en weet het niet, gaat weer onrustig rollen over het kleed. Dan denk ik dat we maar een werkje gaan maken, je wilde vorige keer nog een mandje maken weet je nog? "Jaaaa, voor papa en mama, daar kunnen ze boodschappen in doen, dan ga ik vast linten knippen". We kijken even op internet welk mandje hij wil maken en daar kiest hij: "die . . een blauwe . . een paasmand", ook goed, maken we daarna nog even een mand voor papa en mama. Bart kiest papier en gaat linten knippen. Ik ga even de keukenvloer soppen, poes heeft er weer op gepoept. Na 2 min. komt Bart: "ik ben klaar met knippen, ik wil niet verder knippen", eerst afmaken Bart, "maar dat kan ik ook doen na mikkiemouse", nee eerst afmaken anders kijken we geen MM, "maar ik wil niet", nou dan niet, moet je zelf weten en ik ga verder met opruimen van de keuken. Bart loopt weg met een gezicht als een donderwolk en is diep gekwetst, in de kamer hoor ik een paar snikken. Ik laat hem even zwelgen in z'n dramaqueenrol en als ik even later de kamer binnenkom, is hij druk bezig met knippen, 2 tranen op z'n wangen. Ik veeg z'n tranen weg en moet een beetje lachen, niet zo gek doen. Bart plakt de mand en de hazen vast, dan nog even 'stro' knippen en de mand is klaar, straks doen we er wat lekkers in. Dan de boodschappenmand voor papa en mama, Bart plakt z'n geknipte 'linten' erop, in elkaar plakken en een "hengsel" er aan, ook klaar, er kan weer een lachje af. "Nu kan ik MM kijken", nee dat begint pas als de grote wijzer op de 9 staat, kijk maar op de klok, waar staat de grote wijzer? "bijna op de 5", precies, wil je nog even springen? Baas springt een tijdje op de trampoline en kletst. Dan: "wijzer staat al op de 7 . . . en ik heb weer honger", wil je een banaan of druifjes? Weer een pruillip, hij had wat anders in z'n hoofd. Ik beslis: je hebt net hard gesport op de trampoline en sporters eten dan altijd een banaan, naar de keuken: "die banaan is bruin", da's alleen maar een beetje op de schil, de banaan is niet bruin, kijk maar. Op de bank banaan oppeuzelen, MM begint en Bart drinkt yogho.

15.05
Afgelopen, even kletsen, nog wat springen en dan gaan we een 'moeilijk' spelletje doen. Ik leg 5 dingen op z'n tafel, wat ligt hier? "een stift, een boekje, een kopje, lijm en een schaar". Goed zo, nu moet jij even achter de bank, dan haal ik 1 ding weg, dan kom je terug en moet jij zeggen wat er niet meer ligt. Dat vindt baas leuk, ook omdat hij steeds even moet bewegen. Weet feilloos welk dingetje ik heb weggehaald en glundert. Moeilijker maken, dingen liggen nu door elkaar heen, weer achter de bank en terug. Weet weer precies welk voorwerp weg is, grote grijns van oor tot oor. Nog moeilijker: 7 dingen neerleggen, eerst op een rij, later door elkaar, Bart geniet. Na 15 min. zakt concentratie weg, even pauze, druifjes eten en kletsen op de bank, o.a. over tante Roos en de politiefiets. Nog een moeilijk spelletje, nu met cijfers: ik maak kaartjes en kijk of Bart alle cijfers weet, feilloos. Eerst 7 cijfers op een rijtje, Bart duikt achter de bank, kom maar, welke is er weg? Bart telt: "een . twee . drie . vier . de vijf is weg!" Goed zo. Verder spelen, moeilijker maken door cijfers door elkaar te leggen, dan moet Bart eerst de goede volgorde neerleggen om te zien welk cijfer weg is. Weer goed! Nog moeilijker, nu tot getal 10, eerst op een rijtje, later weer door elkaar, iedere keer goed, knap van jou!!!
Na kwartiertje stoppen, even iets anders doen, wil je weer even springen? "nee ik wil iets rustigs doen", hij kiest mozaïek en maakt een huis met een deur en een raam.

16.20
Daar staat tante Roos ineens buiten, ze heeft de politiefiets bij zich: "TANTE ROOS!!!! Ze heeft mijn politiefiets!!!!!!", glunderend met grote grijns. Binnen wordt de fiets uitgebreid bewonderd, we zetten even het zadel laag en dan uitproberen, grijns - grijns - grijns. Zijwieltjes zitten er niet bij, die halen we nog en papa moet even naar het zwaailicht kijken. Dan gaat tante Roos weer weg en Bart blijft met z'n fiets heen en weer lopen: "dan kan ik goed leren sturen . . . even hier parkeren . . even kettingkast inspecteren . . en de wielen", weer heen en weer lopen tot het tijd is.

17.00
Mandjes in een tas en naar huis. Op het balkon nog even z'n politiefiets bewonderen die hij voor het raam heeft geparkeerd.


 
Copyright 2015. All rights reserved.
Back to content | Back to main menu