Donderdag 29 januari 2015
12.15
Bart komt z'n klas uitrennen: "ik
ga nog even plassen, even mijn broek . . . daar hangt een ah . en een
wuh . en een . . ", ga nu eerst plassen Bart!, worstelt met z'n
broek, "en daar hangt een", eerst plassen Bart!!
Onrust-onrust. "Ja ik ga al . . (vanuit z'n wc) is tipdemuis al
geweest?" nog niet maar dan moet je wel even opschieten, "ik
ben al klaar, nog even mijn handen wassen . . wij moeten met zeep
wassen". Blijft maar rebbelen van de hak op de tak, ook in de
auto houdt dat niet op, een waterval van woorden. Ik negeer het
meeste: ik moet op de weg letten Bart.
12.35
Tip en Bibbeltje kijken, koekjes eten
en dan even foto's van nieuwe baby Pietertje kijken: "hij heeft
witte handjes". En waar wil je nu mee spelen? "Weet ik
niet" en Bart gaat op het kleed raggen. Dat belooft wat! Na 5
min. rollen/springen: nu ga je even bedenken waar je mee wilt spelen.
Baas drentelt wat rond en pakt dan de electro uit de kast: "ik
wil deze, de moeilijke kaarten". We zijn een kwartier bezig op
de bank, Bart goed geconcentreerd, weet feilloos de plaatjes bij
elkaar te zoeken. Dan wordt hij weer onrustig: "ik zie het
niet", even goed kijken, plaatje voor plaatje (ik wijs met mijn
vinger), zie je wel dat je het wel goed ziet? Bart glundert. Totaal
20 min.!!!! Prima. Dan bespreken we de tekening van Liu in de
boekenkast: hoofdjes met ogen/neus/mond en snor. Bart is onder de
indruk: "ik kan ook mijn papa en mama en Chris maken . . mama
heeft lang haar . . ik teken met ogen en armen en benen". Wil je
nu tekenen? "ik weet het nog niet" en hij gaat weer
drentelen, adrenalinespiegel nog een beetje hoog. Ik negeer hem en ga
kersverse ouders weer mailen. Even later: "Mikkie mouse is er
niet hè?" Jawel straks, maar we kijken alleen als je een werkje
hebt gemaakt. Bart neemt een beslissing en pakt z'n prikblok: "ik
ga mijn varkentje prikken", prima, je hebt tijd genoeg om het af
te maken, en hij gaat aan de slag, af en toe naar buiten kijken als
de hagelstenen hard kletteren: "soooo hé, dat zijn grote
stenen!" Na 5 min. even sap halen, dat wordt keurig naast z'n
werk gezet en baas prikt verder, ik zet panfluitmuziek op. Af en toe
kletsen en sap drinken, we bespreken de volgende week als tante Roos
er is om te helpen. Na een kwartier wordt hij weer onrustig dus haal
ik de klokken erbij, als de grote wijzer hier staat dan begint Mikkie
Mouse: "bij de negen", precies. Bart prikt verder, af en
toe: "sooo hé, heleboel hagelstenen, hele balkon is al bijna
wit".
14.30
Ik ga even een boterham halen, "ik
wil ook nog wat eten", wat wil je eten? "zal ik je laten
zien" en kiest choc.koekjes. Verder prikken, af en toe een
koekje, slokje sap en klokken kijken. Concentratie prima, geen
motorische onrust meer. Om 14.40 is z'n prikwerk af, naast me op de
bank koekjes op en sap drinken: "ik kijk nog even op het klokje
. de wijzer is al bijna bij de negen . dan begint MM". Ja weet
ik, ik doe de tv aan. Als de muis is afgelopen, verder met verven
prikwerk, ik haal bord en beker water uit de keuken, Bart zit al aan
z'n tafel: "ik heb alvast mijn verfschort aangetrokken".
Bart kiest de kleuren verf aan de hand van het voorbeeld: "een
varkentje is roze, en ik heb groen nodig en bruin voor de modder, dat
staat ook op het prikblok". We pakken de potjes verf en ik meng
wat kleuren door elkaar totdat Bart vindt dat het een goede
modderkleur is en gaat verven, probeert precies binnen de lijntjes te
blijven, concentratie nog steeds prima, "dit maak ik voor mama".
15.30
Verfwerk op de verwarming te drogen,
"nu ga ik verven voor papa . op een blauw papier", na 20
min.: "nu is het klaar . . . dit is papa . en dit is mama . . en
dit is Chris" (piepklein vlekje), zal ik de namen erbij zetten?
"nee ik zet straks letters op de achterkant . met de stempels .
kunnen we nu even deze lezen?", kiest 'tip wil een broertje'.
Boek uit en dan moet baas toch echt weer even raggen met de poef op
het kleed: "nog een foto oma . als je 3 foto's maakt, kunnen
papa en mama goed zien hoe ik rol met de poef". Uitgeraasd: "ik
heb weer honger", haal maar even bananen uit de keuken, Bart
haalt 2 bananen, hoeveel zijn er nu nog over? "nog 3 volgens mij
. . (bananen op) nu ga ik letters stempelen . . nu wil ik letters
schrijven". Bart probeert te krabbelen, kijkt naar de namen die
ik heb opgeschreven: "het lukt niet . . letters maken lukt
niet". Nee natuurlijk niet, daar moet je eerst heel lang voor
oefenen, "dan ga ik nu randjes knippen, ik pak weer een blauw
papier . . . dan kunnen we een mandje maken . . met brede en smalle
randjes" (net als in de MM-aflevering). Nee dat doen we volgende
week weer, het is bijna tijd om naar huis te gaan. Uitgeknipt en weer
even rollen met poef, dan nog even bezig met
spijkers/schroefjes/boutjes en ondertussen kletsen: "als je hulp
nodig hebt dan komen wij eraan hoor, of we sturen een mailtje dat we
eraan komen . . ".
17.00
Tijd, door de hagelbui naar huis,
onderweg kletsen: "wij hebben een bredere stoep, dussuh . . jouw
huis staat op een andere plaats . . dussuh . . jij hebt een kleinere
stoep". Af en toe geeuwen.