Main menu:
Donderdag 8 augustus 2013
8.50
Geeft mama een hoop 'dikke' knuffels, kwam kletsend binnen en blijft kletsen. Ziet natuurlijk onmiddellijk verf en kwasten in de boekenkast staan: "ik wiw seffe", ja strakjes. Loopt hele kamer door om speelgoed te inspecteren en geeft commentaar op alles wat hij ziet. Eerst even MM kijken: even rust in de tent.
9.30
MM afgelopen: "ik wiw seffe (ja da's goed), fef pakke, kasjes pakke, sefjas aan". Ik pak een stuk dik papier en 4 potjes verf. "Da is ook nog zat en wit", ja dat weet ik maar dat gebruiken we vandaag niet, zwart is heel donker op wit papier en wit zie je niet. Bart is tevreden met de uitleg, welke kleur wil je eerst? "goen" en hij gaat aan de slag. Daarna verdeelt hij nog even de kwastjes: "dese is foo jou, jij ook kasje". Ik moet nog even voordoen hoe hij kwastjes moet schoonmaken en drogen voordat hij aan een nieuwe kleur begint en dat hij niet de potjes omgooit bij het indopen. Al gauw heeft hij de hele procedure door. Nee, niet alles op dezelfde plek verven, dan gaan de mooie kleuren weg, kijk-es hier zijn nog allemaal lege plekken, "da", precies, "en da ook", goed zo, "oma ook efe seffe", ik zet een krul met mijn kwast. "Das mooi" en Bart creëert al gauw een prachtig kunstwerk. Aan wie ga je dat geven? "Aan tante Amalia", nee dat kan niet, die is in Colombia, "aan mama".
10.15
Ik zet het schilderij in een stoel om te drogen, Bart kijkt nog even tevreden naar z'n schepping en dan gaan we "tippemuisboek lese, ees dese, vanne tannats, (na 1 bladzij:) ik vin dese niet so leuk, anne tippemuisboek". Ik zet muziek met kinderliedjes aan: "nee die niet", ok dan zet ik wat anders op en kies panfluitmuziek. "Wat is dat eiselijk?". Da's een panfluit, Bart kijkt me even twijfelachtig aan maar gaat dan aan de slag met z'n boormachine en daarna lezen we nog wat boekjes.
11.00
Jas aan, naar buiten, wat wil je meenemen? "Dese, loopauto" en Bart zeult z'n voertuig naar het raam. Eerst in de zandbak spelen, dan toch de glijbaan proberen maar baas is er nog een beetje huiverig voor, hij kan nog niet goed landen omdat hij steeds z'n benen in de lucht houdt en dus op z'n gat belandt i.p.v. op z'n voeten. We oefenen een paar keer, maar dan wil hij verder met z'n loopauto. Tussendoor klimt hij het trapje van de glijbaan op en af, maar wil niet naar beneden glijden. Bart gebruikt de glijbaan als uitkijkpost en da's ook heel leuk, zo zie je een hoop meer.
12.00
Naar binnen en lunchen, onder het eten ineens: "heb jij ook een piemew?" (Huuh????) nee ik heb geen piemel, "ook niet da achte?" en wijst naar m'n billen. Nee ook niet, mama heeft ook geen piemel, papa wel. Bart overpeinst even mijn statement en knikt dan tevreden, weer een wereldprobleem opgelost. Hoe was het gister op de Beestenboel, heb je leuk gespeeld? Bart knikt. Heb je nog buiten gespeeld? Bart knikt. En wat nog meer? Bart peinst, "weet niet". Zijn er nog andere kindjes? "Ja". Bart eet z'n boterhammen op, ineens: "met Linda kan ik heuk spele".
Alles op, we lezen dierenboek op de bank. Tussen leeuw en tijger door: "ben je blij?" Ja hoor, ik ben heel blij, jij ook? "Ja". Twee blije mensen lezen verder in het kiekeboeboek. Dan pakt Bart z'n telefoon en we bellen met elkaar: hallo Bart, wat ga je doen? "Boodsapjes, ees alle pullebakjes leeghawe". Het gesprek is dan blijkbaar afgelopen want Bart pakt "tippemuis inne seeuw, dese lese". Uit en vervolgens kwakt hij de legodoos ondersteboven en bouwt wat met blokken. Dan is het tijd: ga de lego maar even opruimen, we gaan naar boven, "oma efe meehewpe, kan ik niet sewf". We doen samen de blokken terug, Bart kijkt naar de verjaardagfoto in de boekenkast en zingt: hang sawdie lefe, in de sowia, iep-iep-HOEWA!!" (met armen in de lucht).
12.45
Dan zie ik kippepoep op z'n schoen, oeps gauw uitdoen, kom maar even op de bank zitten. Bart gaat zitten en grijpt direct z'n linkerschoen. Nee even wachten! Jakkie nou heb je kippepoep aan je hand, "kippepoep, is sies". Kom maar gauw naar de keuken, handen wassen. Gelijk tanden poetsen, schone luier en met alle beesten naar boven. Vandaag alleen pyama aan, Bart schurkt tevreden op z'n buik.
13.05
Stil.
16.00
Het kost een hoop moeite om Bart wakker te krijgen, doet even ogen open dan draait hij z'n hoofd om en slaapt verder, nog een keer proberen, Bart protesteert eerst maar krabbelt dan toch langzaam en groggy overeind. Aankleden, alle beesten mee, die laat ik eerst van de trap glijden anders kan ik Bart niet goed vasthouden op de trap. Bart klemt z'n pop stevig onder z'n arm: "dese niet na menede sooie, dat is mijn beste fiendje". Even fruithap, liga en chocomel op, dan: "ik ga lekke op de bank sitte, kom je ook? da's fesellig same oppe bank. Ik efe popje pakke ennne hond foo jou, en mikkie mous". We kletsen, Bart knabbelt een tweede liga en ziet bellenblaas in de boekenkast staan: "tante Amalia die aan jou gefe, (wijst dan naar foto:) toen dee ik lang saw se lefe, iep-iep-hoewa".
16.30
Naar buiten: neem maar wat gereedschap mee dan kun je je auto repereren, "oké". We stoppen alle spullen die mee moeten in de mand en de tuin in. Bart knutselt aan z'n auto, gaat "sas maaie" met een stok, speelt in de zandbak, zoekt "peetjes", klimt op de glijbaan zodat hij de buurman goed kan zien: "doet huud nou?" en weer verder met z'n reparaties.
17.20
Papa is er, Bart laat nog even z'n kunsten op de glijbaan zien, binnen nog een schone luier.
18.00
Naar huis.